W tym artykule dowiesz się, czym są adresy URL, co to jest parametr UTM, jak je generować samodzielnie i jakich kreatorów adresów URL możesz użyć, aby usprawnić ten proces. 

Wprowadzenie

Bycie specjalistą od marketingu wymaga wielu precyzyjnych pomiarów.

Musisz zrozumieć, jak dobrze działa każda czynność marketingowa. Wyznaczenie celów i powiązanie witryny z Google Analytics jest koniecznością. Jednak samo posiadanie funkcji śledzenia konwersji Google Analytics lub Google Ads (AdWords) nie wystarczy. Te narzędzia same w sobie zapewnią bardzo ograniczone zrozumienie tego, co dzieje się z Twoimi działaniami marketingowymi.

Istnieje jednak narzędzie, które może otworzyć zupełnie nowy wymiar dogłębnej analizy dla Ciebie i Twojego zespołu. Jest prosty w użyciu, darmowy i bardzo dostępny. Jest to Kreator adresów URL kampanii – UTM

Co to jest śledzenie UTM w Google Analytics?

Adresy URL i parametry UTM

Najpierw porozmawiajmy o adresach URL. URL (Uniform Resource Locator) to łącze, które prowadzi użytkowników do Twojej witryny. Te linki mogą wyglądać inaczej w zależności od różnych parametrów, których używają.

https://stworzymy.pl/?utm_medium=baner

Parametry UTM to dodatkowe fragmenty danych, które są przesyłane przez łącze. Pierwszy parametr UTM w linku zawsze zaczyna się od znaku zapytania.

Mają nazwy, takie jak medium w tym przykładzie. Jeśli adres URL używa wielu parametrów UTM, są one zawsze podzielone znakiem &.

https://stworzymy.pl/?utm_medium=ppc&utm_source=google

Po parametrach UTM zawsze występuje = nazwa parametru .

Możesz również napotkać adresy URL ze znakiem krzyżyka. Identyfikuje link do zakotwiczenia, który prowadzi do określonej części Twojej witryny. Parametr linku zakotwiczenia zawsze znajduje się na końcu adresu URL.

https://stworzymy.pl/?utm_medium=baner&utm_source=google#kontakt

Tagi UTM (lub parametry)

UTM (Urchin Tracking Module) to mały fragment kodu, który dodajesz do końcowego adresu URL strony docelowej. Identyfikuje, skąd pochodzi ruch. Parametry UTM łącza URL przesyłają te dane do narzędzia analitycznego. Unikalny zestaw linków do każdej reklamy zapewni szczegółowe dane statystyczne. Szczegółowe dane statystyczne obejmują informacje o Twoich działaniach reklamowych i ich wynikach.

Istnieje również wiele narzędzi pomagających w tworzeniu tagów, które omówimy w tym artykule.

„Po co zawracać sobie głowę?”, Możesz zapytać. Odpowiedź jest prosta. Współczesny marketing opiera się na dokładnych danych, które służą do analizy skuteczności każdego działania marketingowego. Musisz zrozumieć, która część kampanii doprowadziła do konwersji, a która to strata budżetu marketingowego.

Tagi UTM mogą być używane do śledzenia wydajności tego, co opublikowałeś w swoich sieciach społecznościowych lub do sprawdzenia, jak wydajny był Twój ostatni biuletyn.

Dokładne wyniki są mniej podatne na interpretację. Wyniki zapewniają przejrzystą analizę, która pozwala dokładnie wiedzieć, kiedy i gdzie zainwestować więcej budżetu i czasu.

Odpowiadając na Twoje pytanie, UTM oszczędza Twój budżet, unikając odpływów pieniędzy. UTM służy również do udowodnienia efektywności kanału, którą możesz zgłosić swoim klientom lub szefowi.

Gdzie śledzić kody UTM w Google Analytics?

Dane pobrane z otagowanych adresów URL są dostępne w panelu Google Analytics.

Musisz połączyć swoją witrynę z Google Analytics.

Możesz znaleźć swoje dane na stronie przeglądu Analytics. Następnie przejdź do Pozyskiwanie – Cały ruch i Źródło / Medium.

Google analytics

Jak stworzyć parametry UTM w Google Analytics

Google Ads niekoniecznie potrzebuje niestandardowych tagów UTM, jeśli połączyłeś swoje konto ze śledzeniem Google Analytics. Google Ads ma narzędzie do automatycznego tagowania , które wymienia dane z Google Analytics za pomocą Click ID. Części oprogramowania będą ze sobą zsynchronizowane, więc dane są przesyłane bezpośrednio z jednego źródła do drugiego.

Automatyczne tagowanie jest ustawiane jako opcja domyślna, gdy zaczynasz pracę z platformą Google Ads. Możesz ją wyłączyć w ustawieniach konta.

Jeśli chcesz śledzić skuteczność innych kampanii marketingowych, będziesz potrzebować niestandardowych adresów URL, aby pobrać wszystkie dane.

Do wyboru jest wiele narzędzi do tagowania. Jedną z najlepszych opcji ręcznego tworzenia UTM jest Google URL Builder . Tutaj możesz wygenerować linki, które będą śledzić skuteczność Twojego bloga społecznościowego, stopki email lub innych działań.

Narzędzie do tworzenia adresów URL kampanii utworzy niestandardowe linki, które można śledzić, aby mierzyć skuteczność reklam w Google Analytics.

Campaign url builder

Narzędzie jest proste w obsłudze. Najpierw dodaj link docelowy, utwórz proste i zrozumiałe parametry (takie jak medium, źródło itp.) I dodaj je do odpowiednich pustych pól w interfejsie narzędzia. I brawo , masz otagowany adres URL bez konieczności samodzielnego dodawania kodu.

Utm builder

Główną wadą tego narzędzia jest to, że nie pozwala użytkownikom na zbiorcze tworzenie niestandardowych adresów URL.

Niektóre narzędzia marketingowe zapewniają swoim użytkownikom opcje automatycznego tagowania w celu śledzenia wydajności kanałów marketingowych, dla których dostarczają rozwiązania.

Co oznacza konkretna część kodu UTM?

Parametry (lub tagi) Google Analytics UTM są uporządkowane według szczegółowości, które są sortowane według parametru o największym znaczeniu (w celu zidentyfikowania całego medium marketingowego) aż do ukierunkowanego, pojedynczego słowa kluczowego (szczególnie przydatne do śledzenia marketingu CPC).

Źródło (source)

Źródłem jest platforma, na której używasz swojego adresu URL. Określa, który system lub platforma generowała ruch.

?utm_source=google

Medium

Medium kampanii to typ reklamy, którego używasz z określonym adresem URL. Jest to bardziej globalny tag, który jest następnie dzielony na inne tagi w adresie URL.

&utm_medium=baner

Nazwa (name)

Tutaj musisz określić nazwę swojej kampanii.

&utm_campaign=nazwa kampanii

Zawartość (content)

Ten tag służy do testowania reklam, które mają różne teksty, ale prowadzą do tego samego adresu URL. Możesz również użyć tej części, aby dołączyć dodatkowe informacje o miejscach docelowych, urządzeniach itp.

&utm_content=treść

Płatne słowa kluczowe (Campaign term)

Szczególnie przydatny w płatnych reklamach w wyszukiwarce (np. W Google Ads lub Bing Ads). Ten tag wskazuje słowo kluczowe używane w reklamie. W reklamach na Facebooku możesz użyć tego tagu, aby zidentyfikować miejsce używania.

&utm_term=słowo kluczowe

Wniosek

Parametry UTM umożliwiają tworzenie zaawansowanych i bardzo szczegółowych statystyk w oparciu o skuteczność kampanii.

Mimo że UTM nie są konieczne w Google Ads jako takie, nadal są bardzo cennym źródłem danych statystycznych dla innych mediów reklamowych, a nawet testów treści A/B.

Google udostępnia narzędzie do tworzenia adresów URL, jeśli zdecydujesz się ręcznie tworzyć otagowane adresy URL.

Kategorie: Reklama i marketing

0